PDA

توجه ! این یک نسخه آرشیو شده میباشد و در این حالت شما عکسی را مشاهده نمیکنید برای مشاهده کامل متن و عکسها بر روی لینک مقابل کلیک کنید : آموزش قدم به قدم سی شارپ



Philex
07-17-2010, 01:43 AM
سلام
با اجازه Ali_Eagle آقا آموزش# C شروع میکنیم

CLR : یا Command Language Runtime



کد اجرایی شما را مدیریت کرده و سرویس هایی از قبیل مدیریت حافظه - مدیریت رشته و عملیات راه دور را فراهم
می کند
برنامه ای که به وسیله Net. نوشته شده است در طول زمان اجرا توسط CRL مدیریت می شود . به عبارت دیگر در طول زمان اجرای برناه های نوشته شده با Net.
CLR مسئول کنترل امنیت آنها , مدیریت حافظه برنامه , برنامه کنترل بخش های خطایابی در برنامه ها و غیره است



MSIL یا IL : که مخفف MicroSoft Inter media Language

است . هنگامی کهبرنامه ای را کامپایل میکنید بلافاصله کد قابل فهم برای سیستم عامل و یا کد محلی تولید نمی شود
در عوض کد شما به زبانی به زبان سطح میانی ماکروسافت و یا به اختصار MSIL تبدیل می شود . این کد سیستم عامل و زبانی خاص نیست .هنگام استفاده از Visual Stadio 2008 برای نوشتن برنامه این مرحل توسط ویژوال استادیو انجام می شود

ترجمه نهایی برنامه های ویژوال استادیو جیت (Jit) جاستین تایم نام دارد
کد محلی تولید شده توسط Jit به همراه دیگر برنامه های در حال اجرا که به وسیله Net. نوشته شده اند
تحت کنترل CLR به اجرا در می آید
کامپایلر Jit کد MSLR یک برنامه را دریافت کرده و آنرا به کدی تبدیل می کند
که به وسیله سیستم عامل قابل اجرا باشد و اُپراتین سیستم عامل برنامه را اجرا میکند

همانطور که در سمت راست مشاهده می کنید [ در صفحه نمایش در پنجره Solution Explorer ]
پسوند فایلهای Form 1 و Program دو حرف CS . است که نشان دهنده این است که این فایلها متعلق به زبان #C
توجه نمایید که این فایلهای اجرایی و کمکی و مورد نیاز اجرای برنامه در هاردیسک کامپیوترتان ذخیره شده اند
یکی از تفاوتهای برنامه های امروزی با گذشته ذخیره فایلهای برنامه در ابتذای کار است و پس در نامگذاری پروژه و فرم ها و غیره بسیار دقت و توجه نمایید

به طور خلاصه Net. یک چارچوب بسیار بدیع برای نوشتن انواع برنامه هاست
1 - برنامه های تحت ویندوز 2 - تحت وب
میتوانیداز Net. برای نوشتن سیستم های متشکل از سرویسهای متصلی استفاده کنید که با یک دیگر روی اینترنت ارتباط دارند.
از Net. برای ایجاد برنامه های کامپیوتری های دستی و موبایل استفاده می شود
هرچند سایر زبانها به شما اجازه نوشتن چنین برنامه هایی را می دهند
اما Net. با تفکر شبکه ای متصل طراحی شده است
Root Door آنلاین نیست. گزارش پست خلاف IP ویرایش/حذف پیام

Net FrameWork . شامل 3 قسمت اصلی می شود
1 - ابزارها و زبانهای برنامه نویسی مثل Vb.Net و #C و ++VC و ابزاری به نام Rad که مخفف
Rapid Application Development است که شما اجازه نوشتن برنامه ها را در یک محیط مجتمع می دهد
2 - زمان اجرای یک زبان مشترک CLR که قبلا توضیح دادیم
3 - کتابخانه کلاس پایه چارچوب کاری ( FrameWork Base Library ) این کتابخانه کلیکسیون جامعه ای از کد هاست که توسط ماکروسافت نوشته شده است و می توانید از آن ها در برنامه های خود استفاده کنید

پسوندهای پروژه های # C به این صورت است
برای مثال پسوند Solution File که Sln. است
پسوند پروژهای #C می شود CSROJ
پسوند پروژهای VB می شود Vbproj یا vbp
پسوند پروژهای ++VC می شود VSPROPS یا MDP یا SP یا VCPROJ

صفحه start page بیشتر یک صفحه کمکی است که در داخل آن در قسمت Start Page Geting
میتوانید به help دسترسی داشته باشید
همچنین در صورتی که به اینترنت متصل باشید می توانید قسمت visualstadio developer آخرین اخبار مرتبت را دریافت کنید
توجه کنید که میتوانید تغییراتی مربوط به Start Page انجام دهید به عنوان مثال میتوانید کانال خبری را تغیر دهید

حال برروی منوی TOOLS کلیک کنید تا باز شود حال برروی گزینه Options کلیک کرده تا پنجره مربوطه باز شود
توجه داشته باشید که در صورتی که در انتهای نام گزینه ای ... باشد به این معنا است که با انتخاب آن گزینه پنجره جدیدی برایتان به نمایش در خواهد آمد


حال با باز شدن منوی بر روی Environment کلیک کرده تا باز شود
بر روی کادر at start up کلیک کنید تا باز شود
حال که at start up باز شده است و میتوانید چیزی را در شروع می خواهید رخ دهید را انتخاب کنید
برای مثال :
می توانید به جای باز شدن Start Page یک HoME Pahe باز شود و یا محیط خالی ویژوال استادیو 2008 فقط باز شود

حال کلیک ESC را از صفحه کلید بفشارید تا کادر باز شده بسته شود برای تایید باید دکمه oK را بفشارید و در صورت انصراف دکمه Cancel را بفشارید
در صورتی که به اینترنت متصل شوید در قسمت Visual Stadio Developer News ملاحظه کنید


برای ساختن یک پروژه جدید از لینک Project : Crate استفاده کنید
روی لینک Crate : Project در صفحه Start Up کلیک کنید

Net Frame Work 3.5

پنجره New project باز شده است و همانطور که مشاهدهمیکنید از قسمت مختلفی تشکیل شده است
در قسمت Project Type میتوانید زبان مورد نظر خود را انتخاب کنید در صورتی که روی زبان کلیک کنید
آیکونها و لیست Templates ظاهر می شودکه یا کاربر زیادی دارند یا مهم هستند
و در صورتی که پروژه خاصی در نظر داشته باشید میتوانید روی یکی از گزینه های زیر نام زبان مثل : Windows- web- smart device - office وبقیه کلیک کنید و سپس آیکون مورد نظر خود را برای برنامه انتخاب کنید

مجدا روی #visual c کلیک کنید تا منوهای آن را مشاهده کنید
حال روی آیکون windows forms application کلیک کنید البته این گزینه به صورت پیش فرض انتخاب شده است
حال از بالای پنجره بر روی لیست باز شونده Net FramWork. کلیک کنید تا باز شود
بسیار خوب لیست باز شده است و در صورتی که بخواهیم آیکونهای مربوط موجود در قالب .Net را مشاهده کنید باید بر روی هریک از نسخه ها کلیک کنید تا انتخاب شود

روی Net FramWork. 2.0 کلیک کنید
همان طور که مشاهده میکنید تهداد آیکونهای موجود کم می باشد
دلیل آن هم ایناست که در زمان تولید Net FramWork. 2.0 فقط تعداد کمی آیکون و نوع پروژه برایش تعریف شده بود

حال بر روی Net FramWork. 3.0 کلیک کنید بعد از مشاهده آیکونهای مربوط به پروژه ها مجددا بر روی لیست کلیک کنید تا Net FramWork 3.5 باز شود



:) هرگونه سوال - انتقاد و پیشنهاد فقط به وسیله پ.خ :)

Philex
07-24-2010, 06:08 PM
حال روی لیست Net Framwork. کلیک کنید تا باز شود

حال روی Net Framwork ۳٫۰٫ کلیک کنید بعد از مشاهده آیکونهای مربوط مجدداً بر روی لیست کلیک کنید تا باز شود

حال برروی لیست Net Framwork ۳٫۵٫ کلیک کنید تا آیکونها جدید که با Visual Stadio معرفی شده اند را هم مشاهده کنید

به کادر توضیح هر آیکون پروژه توجه کنید در صورتی که روی آیکون کلیکی کنید توضیح مختصری در مورد عمل کرد آن آیکون وپروژه دریافت خواهید کرد

روی آیکون مختلف کلیک کنید تا توضیحات مربوط به آیکون پروژه را در کادر توضیح مطالعه کنید

مثلا آیکونهای مربوط Office 2007 هستند که به Net Framwork ۳٫۵٫ اضافه شده است

به کادر توضیح هر آیکون پروژه توجه کنید در صورتی که آیکون کلیک کنید توضیح مختصری در مورد عمل کرد آن آیکون و پروژه دریافت خواید کرد

روی آیکون های مختلف کلیک کنید و توضیحات مربوط به آیکون پروژه را در کادر توضیح مطالعه کنید

حال بر وری آیکون WPF FormApplication کلمات کامل WPF را مشاهده کنید

مجددا روی Windows Form Application کلیک کنید و توضیح آن را مطالعه کنید

مهم :

توجه کنید برای برنامه نویسی لازم نیست زبان را به خوبی فرا گرفته باشید

ولی اگر با این زبان آشنا باشید و مهارت داشته باشید بسیار سریع تر در همه زبانی پیشرفت میکنید

حال برای پروژه نامی برگزینید توجه کنید اگر هیچ نامی را در کادرهای Soution Name و Name وارد نکنید

یهنی آنها را خالی کنید کلید OK غیر فعال میشود

البته در ویژوال استادیو بصورت برای هر آیکون پروژه نامی را مرتبت با نام پروژه و + یک عدد که از یک تا بی نهایت

می تواند ادامه داشته باشد

هرچند که معقول نیست از نام های مشابه استفاده کرد که فقط یک عدد را از هم متمایز شده است (حد عقل اشکالی که پیش میاید این است که در پیدا کردن پروژه خاص دچار مشکل خواهید شد )

مهم :

در صورتی که تیک Crate Directory File Solution زده شده باشد از روی نام پروژه یک فولدر ( پوشه ) ایجاد کرده و فایلهای پروژه را داخل آن قرار می دهد

همان طور که مشاهده می کنید منوهای برنامه تغیر کرده است و تعداد آنها بیشتر شده است و همچنین یک برگه جدید که در کروشه نام Design اضافه شده است

در سمت راست در پنجره Solution Explorer هم فایلها و نام مورد نظر ما که نام پروژه است نوشته شده است و تغیر ظاهری دیگر مربوط به میله ابزار است . که مطابق با محیط Design تغیر و اضافه شده است

در این قسمت قصد توضیح منوهای برنامه را داریم

( منوی File ) :

روی منوی File کلیک کنید تا باز شود اگر با برنامه های ویندوزی کار کرده باشید حتما همنام این منو را مشاهده کرده اید و می دانید که اکثراً در ارتباط با فایلهای میتواند مفید باشد.

با استفاده از این منو می توانید برای ایجاد – باز کزدن – بستن پروژه – خروج و … اقدام کنید

( منوی Edit ) :

حال بر روی منوی Edit بروید تا باز شود و گزینه های آن را مشاهده کنید

این منو مثل برنامه های دیگر ویندوزی دارای گزینه های Undo – Redo – Cat – Copy – Delete و قسمت جستجو میباشد

( منوی View) :

حال بر روی منوی Viewبروید تا باز شود و گزینه های آن را مشاهده کنید

با استفاده از منوی View به پنجره مختلف مثل :

Solution Explorer

Design (Shift + F7)

code ( F7)
و….

دسترسی دارید

حتی می توانید با استفاده از این منو با استفاده از Shоrtcut آن صفحه را به صورت کامل یا تمام صفحه مشاهده نمایید . روی گزینه Full Screen یا با زدن Shift + Alt + Enter این عمل را انجام دهید

پس از مشاهده با زدن Full Screen به حالت معمولی ( عادی ) برگردید

Philex
07-27-2010, 03:51 PM
( منوی Project ) :

همانطور که مشاهده میکنید منوی Project باز شده است و میتوان به وسیله گزینه های این منو یک فرم ویندوزی و حتی یک Class و… را به پروژه اضافه کرد و یا خصوصیات پروژه را بازکرد و آن را تغیر داد

روی گزینه Build کلیک کنید تا باز شود با استفاده از گزینه های منو Build که از اسم آن نیز مشخص است برای ساختن و درست کردن چیزی استفاده می شود و برای ساخت کل یک Soution از این گزینه استفاده می شود

همچنینی برای دوباره ساختن و پاک کردن برنامه ساخته شده هم کاربرد دارد .

( منوی Debug ) :

بر روی منوی Debug کلیک کنید تا باز شود

به وسیله این گزینه شما میتوانید برنامه خود را اجرا هم هم زبان کامپایل کنید و همیشه می توانید از کار نیمه تمام یا تمام شده خود یک پیش نمایش ببینید

همچنین به وسیله این گزینه ها می توانید برنامه خود را خط به خط اجرا کنید

( منوی Data ) :

منوی Data به شما کمک می کند تا از اطلاعات بدست آمده از یک بانک اطلاعاتی را استفاده کنید

توجه :

منوهای ویژوال استادیو به صورت داینامیک می باشد ودر هر قسمتی تغیر میکند و گزینه های آن کم و زیاد می شود

شما با ورود و خروج به محیط Design میتوانید این تغیرات را مشاهده کنید

( منوی Format ) :

همان طور که مشاهده می کنید این گزینه برای برای شکل دهی و مرتب کردن کنترل های موجود کاربرد دارد

اکثر این گزینه ها زمانی فعال می شوند کخ حد عقل ۲ کنتل روی فرم انتخاب شده باشد

در ضمن با استفاده از گزینه Lock Controls می توانید کنترل روی صفحه را قفل کنید تا حرکت نکند

کنترل هایی مانند : Buttin و Labal و ….

( منوی Tools ) :

منوی Tools به معنای ابزار است و شاید پر کاربرترین گزینه این منو گزینه … Options است

که بسیاری از تنظیمات ویژوال استادیورا میتوان از طریق این پنجره تغیر داد همچنین Link ای به برنامه های اضافه ی نصب شده در کنار ویژوال استادیو نیز در این قسمت وجود دارد

( منوی Windows ) :

منوی Windows که در اکثر برنامه های ویندوزی موجود است

و برای کاربا پنجرها و تغیر شکل دادن آن و تقسیم آنها

گزینه های پرکاربرد این منو Auto Hide All که برای نامرئی شدن همه پنجره ها و Reset Window Layout که برای باز گرداندن ظاهر Visual Stado به حالت اولیه استفاده می شود .

و Close Documents برای بستن همه پنجره های Design و کد باز در ویژوال استادیو هستند

( منوی Test ) :

با استفاده از منوی Test میتوانید پروژه هایی مانند Test ایجاد کنید تا به وسیله آن بتوانید بعد از اتمام یک برنامه قسمتهای مختلف آن را از نظر کارایی و یا عمل کرد برسی کنید

( منوی Help ) :

با استفاده این منو میتوانید از کمک How DO I ( یعنی من چگونه میتوانم ) و کمک جستجوی موضوعات دلخواه و یا کمک موضوعی یا داینامیک و اتصال به دنیای مستندات Visual Stadio استفاده کنید

همچنین می توانید از مثالهای تحت وب و لوکال یعنی محلی ویژوال استادیو ۲۰۰۸ هم استفاده کنید روی گزینه Samples کلیک کنید

مشاهده می کنید که برگه و صفحه ماکروسافت و Visual Stadio Samples بازشده است در این صفحه شما میتوانید به انواع مثال ها دسترسی داشته باشید

حال روی لینک Local Samples Folder کلیک کنید تا مسیر و مثالهای ویژوال استادیو برای شما باز شود

صفحه مثالها باز شده است همانطور که مشاهده می کنید شما یک محیط همه کاره طرف هستید

این قدرت یک برنامه است که دورن خود قابلیت ها را داراست

هم اکنون صفحه شما شبیح یک My Computer شد است

در ابتدا مثال ها به صورت فایلهای فشرده هستند و باید آنها را غیر فشرده ( Extraction ) کنید
برای Extraction کردن روی آیکون #Samples C راست کلیک کرده و از منوی باز شده روی

Extraction All کلیک کنید حال روی کلیک Next کلیک کنید و مسیر مورد نظر خود را وارد کنید و دکمه Next را بزنید تا عمل Extraction انجام شود بعد این عمل روی کلید Finish کلیک کرده حال مثالها در دسترس شما هستند و می توانید از آن ها استفاده کنید .

گروه اول :

( منوی Debug ) :

این گزینه Debug برای مشاهده نهایی برنامه تان استفاده می شود

( میله ابزار Standard ) :

میله ابزار Standard به چند بخش که شامل گزینه های مرتبت به هم هستند تقسیم می شود

هر بخش به وسیله یک خط عمودی از بخش دیگر جدا شده است

۵ آیکون اول مربوط به کار با فایلهای پروژه می شود

Project (Ctrl + Shif + n) :

برای ایجاد پروژه یویندوزی و یا وبی استفاده می شود

Add New Item ( Ctrl + Shift + A ) :

برای اضافه کردن آیتم جدید به پروژه از این گزینه استفاده می شود

Open File ( Ctrl + O ) :

برای باز کردن فایل ها و پروژه ها استفاده می شود

Save All ( Ctrl + Shift + S ) :

برای ذخیره کردن همه ی فایلها استفاده می شود

Save File ( Ctrl + S ) :

برای ذخیره فایل پروژه استفاده می شود

گروه دوم :

آیکونهای ویرایش هستند که عبارتند از :

Cut ( Ctrl + X ) : برای جدا کردن

Copy ( Ctrl + C ) : برای کپی کردن

Past ( Ctrl + V ) : برای چسباندن استفاده می شود

گروه سوم :

مربوط به آخرین عمل است و حرکت بین فایلهای باز شده که عبارتند از :

Undo ( Ctrl + Z ) : برای لغو آخرین عمل استفاده می شود

Redo ( Ctrl + Y ) : برای بازگرداندن آخرین عمل استفاده می شود

Ctrl + – + : برای حرکت به سمت عقب و جلو در بین فایلهای باز استفاده می شود

Philex
07-28-2010, 10:31 PM
….. continuance

آیکون گروه چهارم :

به شما کمک می کند تا برنامه خود را اجرا کنید و نحوه ی اجرای آن را تعیین نمایید که عبارتند از :

Staryt Debuging : که به صورت یک مثلث سبز میباشد و باری اجرای برنامه استفاده می شود

گروه پنجم :

این گروه مربوط به جستجو در فایلها می باشد شما می توانید متن خواص را در بین کدهای فایلی که همکنون باز است در بین مستندات برنامه و یا در بین کل پروژه جستجو کنید

و قسمت آخر از آیکونها مبروط به نمایش پنجره های مختلف ویژوال استلدیو هستند که هر کدام از پنجره ها بسته شده باشند بایک کلیک بروری آیکون آن در این قسمت پنجره مورد نظر نمایش داده خواهد شد.

عبارتند از :

Solution Explorer (Ctrl +w,s))

که برای نمایش پنجره Solution Explorer استفاده می شود از این پنجره برای دیدن و باز کردن فایلهای پروژه استفاده می شود

Properties Windows :

همان طور که از اسم ان معلوم می باشد این پنجره خصوصیات هر شی ای راکه انتخاب نمایید نمایش میدهد به عنوان مثال :

اگر Form را انتخاب کنید خصوصیات Form را نمایش می دهد

Object Browser , Start Page , Command Windows هم پنجره های دیگری هستند که از این طریق میتوانید به آن دسترسی داشته باشید

همانطور که مشاهده کردید خصوصیات Form به وسیله Properties نمایش داده شد و شما می توانید بر حسب نیاز آن را تغیر دهید خصوصیات هر شی میتواند به ۲ صورت ۱- الفبا ۲ – گروه بندی شده نمایش داده شود

روی دکمه Categorized در پنجره Peropertis کلیک کنید تا خصوصیات را به صورت طبقه بندی شده وگروه شده ببینید

روی دکمه Events کلیک کنید همان طور که مشاهده میکنید از طریق پنجره ی Peropertis به روی داد Events نیز دسترسی دارید

در این صورت هم به صورت الفبایی و گروه بندی شده می توانید روی داده ها را مشاهده کنید

Philex
08-08-2010, 07:15 PM
Сategorized :

روی دکمه Сategorized در پنجره Peropertis کلیک کنید تا خصوصیات را به صورت طبقه بندی شده و گروه شده ببینید

روی دکمه Event کلیک کنید

همانطور که مشاهده می کنید از طریق پنجره Peropertis به روی داد Event نیز دسترسی دارید

در این قسمت هم به 2 صورت الفبایی و گروه بندی شده میتوانید روی داده ها را مشاهده کنید

حال روی دکمه کلیک کنید تا رویدادها را به صورت شرت الفبایی مشاهده کنید

روی دکمه Peropertis Pages در پنجره Peroretis کلیک کنید

حال اسکوروت بار را به سمت بالا بیاورید

توجه نمایید : که خصوصیات و رویدادهایی که داخل () هستند در اول این قسمت ها قرار می گیرند

دلیل این کار اهمیت آن خصویت و یا رویداد است

Object :

شما از این طریق می توانید برای مشاهده کلاسهایی که برنامه شما اضافه شده اند اقدام کنید

حال روی علامت [ + ] Hello World کلیک کنید تا باز شود

روی علامت [ + ] Name Space Hello World کلیک کنید تا باز شود روی علامت [ + ] Form 1 کلیک کنید تا باز شود

حال روی علامت [ + ] Base Type کلیک کنید تا باز شود حال این بار روی کلاس Form کلیک کنید تا در پنجره سمت راست متودها خصوصیات و رویدادها را ببینید با اسکوروت به سمت پایین حرکت کنید تا همه ی اشیا را مشاهده کنید
با استفاده از این ابزار میتوانید کلاسها و همچنین متودها و خاصیتهایی که درون یک کلاس به کار رفته است را مشاهده کنید و اطلاعات لازم در مورد آنها را نیز بدست آورید
این ابزار عموما برای دریافت اطلاعات مختصر و سریع درباره کلاسهای مورد استفاده در یک برنامه به کار می رود

همان طور که مشاهده می کنید تمام اسمبلی و فضا نامهایی که در یک برنامه به کار رفته اند در پنجره ی Object Browser به صورت یک لیست نمایش داده شده است


پنجره Tools Box :

روی ایکون Tools Box روی میله ابزار ویژوال استادیو کلیک کنید تا باز شود

روی ایکون Tools Box روی میله ابزار ویژوال استادیو کلیک کنید تا باز شود
دکمه Auto Hide از پنجره Tools Box کلیک کنید تا Tools Box بصورت ثابت نمایش داده شود
این پنجره شامل کنترل ها و کامپونتهایی هست که می توانید به برنامه خود اضافه کرد و با استتفاده از این پنجره ی برنامه خود را طراحی کنید
این کنترلها شامب کنترل های عمومی مانند : دکمه یا اتصال دهنده های داده ای و کنترل های خریداری شده و یا منترل هایی است که خودتان طراحی کرده اید

Philex
08-09-2010, 04:41 PM
ادامه متن بالا

ما یک کنترل عمومی به فرم خود اضافه کرده ایم

و در پنجره Peroperties خصوصیات این کنترل جدید را نمایش می دهد

روی تبهای مختلف از پنجره Tool Box کلیک کنید و کنترل های مختلف را مشاهده کنید




شروع برنامه نویسی :)

در این فصل قصد داریم با نوشتن یک برنامه ساده ساختار و چگونگی کار برنامه نویسی را برای شما شرح دهیم

توجه کنید :

برای یادگیری هر زبانی باید صبوری کرد و بسیار تمرین نمود

حال قصد داریم اولین برنامه را بنویسیم اولین قددم برای این راه این است که یک پروژه جدید ایجاد کرده و شروع به تکمیل آن نماییم

توجه نمایید که بیشتر برنامه نویسان در طول فعالیت خود نیاز مند بروز رسانی اطلاعات خود هستند

حال روی منوی File کلبک کرده تا باز شود حال روی منوی Newکلیک کنید تا باز شود روی گزینه Project کلیک کنید پنجره New Project تا باز شده است

حال میخواهیم یک فایل ویندوزی داشته باشیم

بنابراین باید آیکون Window Form Application را انتخاب کنیم روی آیکون |--------------| کلیک کنیدتا انتخاب شود

روی کادر متنیName کلیک کنید و عبارت Hello User را وارد کنید

مشاهده خاصیت فرم :

به عنوان Titel ویژوال استادیو نگاه کنید

نام Solution یا راه حل که Hello User است را نمایش می دهد

همچنین به پنجره Solution Explorer توجه کنید که نام پروژه که Hello User را به صورت انتخاب شده قرار دارد نشان میدهد

حال Form 1 را انتخاب کنید تا خصوصیات آن در پنجره Propertis نمایش داده شود برای بهتر دیدن خصوصیات آن در پنجره Propertis نمایش داده شود

برای بهتر دیدن خصوصیات بیشتر پنجره را بزرگتر کنید برای این کار اشاره گر موس را بین 2 پنجره قرار داده و اندازه آن را به دلخواه تغیر دهید

تغیر Text فرم :

بسیار خوب حال که پنجره Propertis بزرگتر ده است و راحتر میتوان کارکرد

یکی از خصوصیات تقریبا مشترک بسیاری از کنترل ها خصوصیت Text است

که نمایش دهنده متنی است که کنترل به کاربر نمایش می دهد در حال حاضر این متن برابر Form 1 است و فرم خالی ما هم این متن را نمایش می دهد روی خاصیت Text کلید کنید تا انتخاب شود عبارت Hello Userرا وارد کنید حال کلید Enter را از صفحه کلید بفشارید با این کار نام روی فرم تغیر می کند و به عبارت Hello User تغیر متن می دهد

یکی دیگر از خصوصیات بسیار مهم کنترل ها خصوصیت Name آن است بطور قطع در تما م کنترل ها وجود دارد و چون در () است همیشه در اول لیست خصوصیات قرار می گیرد همان طور که هر شی را در دنیای واقعی به یک اسم می شناسیم در هم باید کنترل و یا کامپونت ما دارای نامی باشد برای نامگذاری شما آزاد هستید ولی پیشنهاد می شود از قانون نامگذاری 3 حرفی در اول نام کنترل ها استفاده کنید بدیدن صورت که اگر فرم نامی تعین میکنید از 3 حرف FRM + Name استفاده کنید

توجه باید نام بدون فاصله باشد

نومنه ای از نامگذاری مجارستانی

نام نام گذاری مجارستانی
Form > Frm
Label > Lbl
Butten > Btn

Philex
08-10-2010, 08:07 PM
تغیر خاصیت Name فرم :

بعد از فشردن دکمه Enter و تایید نام فرم نام Frm Hello User به قسمت عنوان پنجره Peropertis منتقل می شود

و می توانید این تغیر را در این قسمت مشاهده کنید

تغیر BackColor در فرم :

برای تغیر رنگ فرم برای اینکار از خصوصیت Back Color استفاده نماییم

Back Color خصوصیت رنگ ضمینه را در خودحفظ می کند برای تغیر روی خصوصیت Back Color

کلیک کنید تا انتخاب شود روی فلش این خاصیت کلیک کنید تا پالت رنگ باز شود

همانطور که مشاهده میکنید پالت رنگ باز شده است و شامل 3 برگه است

Сustom - Web - System و به ترتیب رنگهای استفاده شده در سیستم عاما - وب و انتخاب شخصی را نمایش می دهد

روی برگه Web کلیک کنید و اسکورول کنید حال روی Сustem کلیک کنید و رنگی را به دلخواه خود انتخاب کنید

همان طور که مشاهده میکنید رنگ قرم تغیر کرده است

ذخیره پروژه :

البته هیمن کار را در هنگام اجرا هم می توان انجام داد یعنی برنامه ای بنویسید که رنگ فرم را تغیر دهد فراموش نکنید که تغیراتی که در برنامه می دهید باید ذخیره نمایید برای این کار از کلید Save All میتوانید استفاده کنید

نکته :

در پروژه هایی که با نرم افزار Source Save به اشتراک گذاشته می شود روش ذخیره کردن به نام چکینگ میباشد



اضافه کردن کنترل به فرم :

میخواهیم با زدن یک کلید عبارت Hello User را درون یک کنترل Label نمایش دهیم برای شروع کار نیاز است این کنترل را لز جعبه ابزار Tool Box به روی فرم بیاریم

برای اینکار هم میتوان روی کنترل دابل کلیک کرده و هم میتوان به روش انتخاب یک کنترل و بعد رسم کردن روی فرم این کار را انجام داد

حال روی Tool Box کلیک کنید حال روی دکمه Auuto Hide کلیکی کنید تا Tool Box به صورت یک پنجره ثابت روی صفه باقی بماند

حال روی کنترل Button دابل کلیکی کنید تا به فرم اضافه شود

توجه :

همیشه آخرین عملیات در Peroperties به نمایش در می آید

حال روی خاصیت Name در پنجره Peroperties کلیک کنید و سپس عبارت Lbl Show Hello رابه عنوان نام کنترل یا برجسب وارد کنید و سپس Enter را بزنید تا این عملیات تایید شود

Philex
08-24-2010, 06:17 AM
تغیر خاصیت Auto Size کنترل Label

کنترل Label به صورت ثابت روی فرم قرار گرفته است یعنی نمیتوان از هزجهت آن را تغیر اندازه داد و هر متنی داخل آن باشد اندازه Label به اندازه آن در خواهد آمد
برای خروج از این حالت باید خصوصیت Auto Size بر چسب یا لیبل را تغیر داد

روی Peroperties و سپس روی خاصیت Auto Size کلیک کنید و خاصیت آن را از Trou به False تغیر دهید
این هم روشی برای تغیر دادن خاصیت است همان طور که مشاهده می کنید ظاهر کنترل Label تغیر کرده است و گیره هایی در 8 طرف کنترل لیبل دیده می شود
حال اگر بخواهید می توانید اندازه و موقعیت Label را تغیر دهید

جلو و عقب بردن کنترل
روی کنترل لیبل کلیک کنید
و آن را به محل دلخواه منتقل منید با استفاده از گیره کنترل لیبل آن را به اندازه مورد نظر در آورید

Philex
08-27-2010, 04:44 PM
با بزرگتر شدن Label کنترل Button در زیر کنترل Label قرار گرفته است برای حل این مشکل ویژوال استادیو چاره ای اندیشیده است
شما برای جلو و عقب بردن کنترل خود می توانید از پرینت اند فراینت و Send To Back که روی میله ابزار Layout قرار دارد استفاده کنید

تغیر خاصیت Text Align :

اگر بخواهیم متن ما که در سمت چپ قرار دارد به سمت راست و یا وسط برود باید مقدار Text Align را تغیر دهیم و آن را در مکانی که مورد نظرمان است قرار دهیم

تغیر متن و کنترل Button

برای تغیر Name Button به این صورت عمل می کنیم روی Name در Properties کلیک کرده و متن دلخواه خود را بنویسید

نکته : بهتر است اول نام از Btn استفاده شود

حال نوبت به نوشتن کد رسیده است :
روی کنترل Button کلیک کنید تا به محیط کد منتقل شوید
همان طور که در قبل توضیح دادیم برای مقدار دهی به به یک Label می توان از خاصیت Text برچسب یا Label استفاده کرد همان طور که در طبیعت اشیا می توانند متعلق به شی دیگری باشند در برنامه نویسی شی گرا هم به همین صورت میتوان عمل کرد
در این جا هم خاصیت Text متعلق به Label است ئ نحوه ی نمایش آن از سمت چپ به صورت نام Label و بعد . و بعد خاصیت مورد نظر برای مثال : Text می باشد
حال عبارت Lbl Show Help را انتخاب کنید و سپس نقطه بگذارید و سپس Text را واردنمایید علامت قرمر رنگی که جلوی Text قرار گرفته به این معنی است که اشکالی در کادر است و چون ما هنوز مقداری به خاصیت Text اختصاص نداده ایم این علامت ظاهر شده است برای تخصیص مقداری به این مقدار از عملگرد = استفاده می کنیم
در سی شارپ برای اختصاص یک متن به یک خاصیت باید آن را داخل " " قرار داد و بین " " باید متن مورد نظر نوشته شود

Philex
08-28-2010, 02:44 AM
معرفی و شناخت کنترل :

زمانی که وارد محیط سیستم عامل می شوید تمام قسمتهایی که به صورت بصری مشاهده می کنید به نوعی کنترل هستند

بسیاری از کنترل هایی را که در برنامه های مختلف مشاهده می کنید در داخل جعبه ابزار ویژوال استادیو موجود هستند . کنترل ها در سیستم عامل مثل اشیاء هستند در جهان همانطوری که اشیاء خصوصیات و حالات و اکثرالعملهایی از خود دارند . سیع شده است این موترد در دنیای مجازی هم شبیه سازی شود

مشاهده می کنید که ویژوال استادیو را باز کردیم و در جعبه ابزار Tools Box را به صورت آشکار و ثابت در آوردیم

کنترل خایی که ویژوال استادیو در اختیار شما قرار می دهد در Tools Box قرار دارند و شامل چند گروه می شوند

محیط ویژوال استادیو

حال برای مشاهده ی تعدادی از این کنترل ها بهتر است کمی محیط ویژوال استادیو را نگاه کنید

تعدادی زیادی کنترل در همین محیط وجود دارد به عنوان مثال منو بار که شامل تعداد زیادی منو شده است یک کنترل منو استریپ است

که در برگه منو Menus & Tools Bars دیده می شود

کنترل میله ابزار یا Tools Bar هم که در زیر منو قرار دارد یک کنترل منو استریپ است

برای دیدن کنترل های بیشتر در ویژوال استادیو از پنجره ی Options استفاده خواهیم کرد

روی منو Tools کلیک کنید تا باز شود از منوی باز شده روی منوی Options کلیک کنید

Philex
08-29-2010, 01:32 AM
معرفی کنترل :

همان طور که مشاهده می کنید پنجره Options باز شده است خود پنجره Options یک کنترل فرم است و کلیک های Ok و Cancel در پایین فرم 2 کنترل Button هستند

در سمت چپ فرمی که مشاهده می کنید یک کننرل Tree View است که تقسیم بندی را به صورت درختی نشان می دهد

برای دسترسی به این کنترل از برگه کامون کنترلس ( Comman Control ) استفاده کنید

کادرهایی که در سمت راست مشاهده می کنید و متنی با رنگ آبی دارند کادرهای گروه هستند که در ویژوال استادیو به آن گروه باگس گفته می شود و می توانید در آن در برگه Containrs مشاهده کنید

از این کادر برای گروه کردن یک سری از کنترل های دیگر استفاده می شود بسیار اهمیت دارد که برنامه نوشته شده شما نظم داشته باشد و کاربر را گمراه نکند .

کنترل Text Box :

کنترل بعدی کنترل کادر متنی یا Text Box است

که برای دریافت اطلاعات ورودی از صفحه کلید می توانید استفاده کنید شاید یکی از پر کاربردترین کنترل ها

Text Box باشد این کنترل را می توانید از برگه Command Controls مشاهده کنید

کنترل Check Box :

یکی از دیگر کنترل های موجود روی فرم کنترل تایید یا Check Box استکه از آن برای تایید گرفتن از کابر در موارد مختلف ( دلخواه ) استفاده می شود .

همان طور که مشاهده می کنید در صورت تایید یک علامت تیک در درون مربع ظاهر می شود .

این کنترل پرکاربرد در برگه Command Controls است و می توان از آن استفاده کنید .

روی گزینه Auto Recovery کلیک کنید تا محتویات آن را مشاهده کنید .

کنترل Numberic Up Down :

یکی دیگر از کنترل هایی که به کاربران کمک می کند تا اعداد ا متقیما وارد نکند و با موس بتوانند مقداری را افزایش یا کاهش دهند کنترل Numberic Up Down که در برگه Command Controls موجود است و می توانید از آن استفاده کنید .

کنترل Label :

شما باری اینکه بتوانید از یک کنترل Numberic Up Down ویا Text Box استفاده کنیدنیاز دارید که کنار آن توضیحی در مورد نوع آن کنترب بدهید و شاید چگونگی انجام کار را در چند سطر توضیح دهید .

برای این کار از Label استفاده می کنیم . همان طور که در تصویر مشاهده می کنید عبارت Minutes و Day هرکدام یک کنترل Label یا برچپسب هستند روی گزینه Fonts And Colors کلیک کنید تا کنترل های جدیدی را مشاهده کنید

Сombo Box :

در صورتی که فضای فرم ( Form ) شما اجازه نمی دهد که همه ی کنترل ها و مقادیر آنها را روی فرم قرار دهید میتوانید از Сombo Box استفاده کنید

این کنترل به شما اجازه میدهد که مقادیر زیادی را در فضای کوچک نمایش دهید روی کنترل Сombo Box مربوط به Font کلیک کنید تا مقادیر آن را مشاهده کنید

حال کلید Esc را از صفحه کلید بفشارید تا بسته شود .

Philex
08-30-2010, 02:42 AM
کنترل List Box :
کنترل List Box مانند CAOMBO bOX است و فقط به صورت آشکار مقادیر آن نمایش داده می شود
و برحسب نیاز برنامه از آن استفاده می شود در داخل لیست باکس روی Breack Point کلیک کنید تا مشاهده کنید چطور کنترل های دیگر مقادیر مربوط به این گزینه را نمایش می دهند
حال روی Custom.... کلیک کنید

Dialog Box :
پنجره ای که مشاهده میکندید پنجره Dialog Box است که یکی از کنترل های ویژوال استلدیو می باشد
انواع این کنترل در برگه Dialog در پنجره Tool Bar قرارد
پنجره های آماده ای مانند کادر رنگ - جستجو فولدر - فونت - باز کردن فایل - ذخیره فایل کار برنامه نویسی راسریع تر می کند و نیازی نیست که شما این پنجره ها را دوباره بسازید
روی Cancel کلیک کنید تا کادر Color Dialog بسته شود
و مجدد روی Cancel کلیک کنید تا پنجره Options نیز بسته شود
حال شما فرم خالی را مشاهده می کنید میخواهیم چند کنترل را روی فرم قرار دهیم Tool Box شامل چند گروه می شد همن طور که گفته شد
حاب برای توضیح هرکدام از گروه های Tool Box خواهیم پرداخت

اکثر کنترل های عمومی در برگه Comman Controls قرار دارند و شما می توانید کنترل لخواهتان را به فرم اضافه کنید
روی کنترل Numberid Up Down دابل کلیک کنید تا فرم اضافه شود حال کمی مترل را جابجا کنید
حال روی کنترل Date Time PICKER کلیک کنید تا آن را مشاهده کنید
روی کنترل Month Calenar دابل کلیک کنید تا باز شود
برگه Containers شامل کنترهایی است کخ باعث می شود که مجموع کنترل ها نظم و گروه بندی بهتری پیدا کنند و کنترل کردن و جابجایی کنترل به راحتی انجام گیرد

Philex
08-31-2010, 01:02 AM
حال روی روی برگه Menus & Toolbars کلیک کنید تا باز شود
در اینبرگه کنترل های مربوط به ساخت منوی راست کلیک منو بار یا نوار منو - نوار وضعیت - نوار ابزار در برگیرنده میله ابزار را می توانید مشاهده کنید
روی منوی menu stript دابل کلیک کنید
روی گزینه Tip here برروی نوار فرم کلیک کنید
عبارت file را وارد کنید روی گزینه Tip Here زیر منوی FIle کلیک کنید تا آن را مشاهده کنید
حال Exit را تایپ کنید
روی قسمتی از فرم که خالی است کلیک کنید همان طور که مشاهده می کنید یک نوار منو ساخته شد و اگر قصد دارید کدی برای آن نوشته شود و کاری انجام دهید باید ابتدا روی گزینه ی منو دابل کلیک کنید تا کد مربوط کلیک روی فرم برای شما نوشته شود و بعد کد مربوط به گزینه ی دلخواه را اضافه کنید

روی برگه Menus & Toolbars کلیک کنید تا بسته شود
روی برگه Data کلیک کنید تا باز شود
همان طور که مشاهده میکنید کنترلهای زیادی داخل این برگه نیست ولی برای کار با دادها و اطلاعات بسیار مهم هستند

یکی از مهم ترین از مهمترین کنترل ها Data Grid wiev است که در این برگه قرار دارد و کارش معمولا نمایش اطلاعات مربوط به بانک های اطلاعاتی است و اطلاعات را به صورت عمودی و افقی نمایش می دهد
روی برگه data کلیک کنید تا بسته شود

Philex
08-31-2010, 07:37 AM
روی برگه Compobnets کلیک کنید تا باز شود
برگه Compobnets باز شده است و کنترل های مربوط به آن مشاهده میکنید
تمام کنترل های موجود داخل این برگه غیر بصری هستند
البته در زمان طراحی که روی آن ها دابل کلیک کنید روی فرم اتفاقی رخ نمی ده و به قسمت پاییت فرم جایی که کامپنتها قرار میگیرند


کنترل های معروف این برگه بترتیب عبارتند از :

Error Porvider :
برای نمایش علامت خطا در کنار کنترل های دیگر و ارسال پیام خطا

Image Lsit :
برای نگه داری تعداد زیادی تصویر استفاده می شود

Time :
زمان سنج

البته هیچ کامپونت کم اهمیتی وجود ندارد ولی بعضی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند

روی کنترل Error Provider دابل کلیک کنید و مشاهده میکنید روی فرم چیزی اضافه نمی شود

روی برگه Componets کلیک کنید تا بسته شود

برگه Printing :
روی برگه Printing کلیک کنیید تا باز شود
برگه Printing همان طور که از اسم آن مشخص است کنترل های داخل آن وجود دارد که مربوط به عملیات چاپ می باشد در ویژوال استادیو در حدود 40 برگه وجود دارد که بسته به پروژه های مختلفی که باز کرده اید Load می شود و نمایش داده می شود
روی برگه داخواه راست کلیک کنید و روی گزینه Show All کلیک کنید
همان طور که مشاهده می کنید همه برگه نمایش داده شده است و می توانید به مرور با آنها آشنا شوید و از آنها استفاده کنید

نامگذاری متغیرها :
نامگذاری متغیر ها طبق قواعد خواستی انجام می شود
مثلا نام متتغیر حتما باید با حرف شروع شود و می تواند شامل : حروغ اعداد و آندلاین ( _ ) باشد
توجه کنید که نقطه و اسپیس در بین نامگذاری متغیر ها غیر مجاز است
نام متغیر حتا میتواند فقط یک حرف باشد مثلا a ولی نمی توان یک عدد را یک متغیر اتخاب کرد
اسمی متغیرها باید گویا و توصیفی باشد

نکته : استفاده از اسامی گویا خوانایی برنامه را بالاتر می برد همچنین در نام گذاری متغیر هابهتر است از روش واحدی دنبال نمایید
برای مثال : برای محاسبه مسافت یک دایره از متغیر شعاع آن با نام ridos استفاده می شود
اگر چه می توانید نام این متغیر را نیز X یا هرچیز دیگری نیز انتخاب کنید
اما انتخاب اسامی گویا خوانایی برنامه را افزایش می دهد

همچنین در نامگذاری متغیر ها بهتر است از روش واحدی را دنبال نمایید



شکل تعریف متغیر
در وژوال استادیو برای ذخبره کردن متغیر مقادیر مختلف نوع داده ای متفاوت وجود دارد
به خوبی می دانید که اگر به کامپیوتر اطلاعات درست بدهید ، جواب درست هم می گوید و بر عکس آن نیز صادق است
برای مثال : برای ذخیره عدد صحیح از نوع Int باید استفاده شود شکل تعریف آن به این صورت است
نام متغیر نام نوع داده ایی ( Int Age ; )

Philex
09-09-2010, 03:35 PM
جدول متغیر های عادی :
انواع متغیر با مقدار عددی یا ارزش و یوتابیس در سی شارپ عبارتند از :
Bool

نوع و Byte عددی از 0 تا 255

Desimal

عددی مثبت و منفی

Doubel

انیوم برای تعریف و نسبت دادن یک عدد به یک سری کلمات

Float
اعداد حقیقی

Int
عدد مثبت ومنفی

Sbyte - Short - استرایک ، گروه متغیرها

Unit - Ulint - Ushort اعداد صحیح متوسط 0 تا 65535 متغیرهایی که در ابتدای آنها حروف U می باشد به معنی آن ساینت یعنی بدون علامت منفی هستند و اعدادی فقط مثبت هستند

متغیرهای Refrence Type
نوع دیگری از متغیره وجود دارند که طبق تقسیم بندی در Help msdn ویژوال استادیو به نوع بازگشتی یا ارجاعی نامیده می شود
رفرنس تایپ (Refrence Type) این نوع ها عبارتند از کلاس دیلیت - اینترفیس آبجکت و استرینگ - رشته ای بیشترین کاربرد را دارد

نوع Void
نوع مستقل دیگری به نام Void وجود دارد که برای نام متودها کاربرد دارد و اجازه ورود و خروجی هیچ پارامتری را نمی دهد

تعریف متغیر با نوع جدید Var

نوع مستقل جدید دیگری به نام Var در سی شارپ وجود دارد که در 3 معرفی شده استگ
به کمک این نوع برنامه نویسان قادر خواهند بود متغیرهای محلی خود را بدون ذکر سریع نوع آن تعریف کنند
در این نوع داده ای برنامه نویس می بایست نوع متغیر را به هنگام اعلام آن سریهن مشخص کند
نوع متغیرپس از اولین اعلام تا اتمام حوزه تعریف آن تغیر نخواهد کرد و هرگونه تلاش برای تغیر نوع با خطا مواجه خواهد شد
توجه کنید که استفاده از Var تنها در تعریف متغیرهای محلی امکان پذیر است

مقدار دهی به متغیر
برای تعریف متغیر در زبان سی شارپ ابتدا نوع آن سپس اسم و در زبان سی شارپ برای مقدار دهی به متغیر در هنگام تعریف آن به صورت زیر عمل می کنیم


Int A,B = 7

برای مثال در عبارت بالا 2 متغیر A و B از نوع integer تعریف شدند
مقدار اولیه متغیر A تعریف نشده است ولی مقدار اولیه متغیر B برابر با 7 است
دستور زیر برابر است با 2 دستور زیر است


Int A;
Int B = 7;


این کار را می توانی به روش دیگر هم انجام داد


Int A;
Int B;
B = 7;


استفاده از Line Number

همان طور که مشاهده می کنید در این صفحه ما خودمان پروژه ای را باز کرده ایم و کد مربوط به جمع 2 عدد را نوشته ایم و هر 2 کد داخل رویداد کلیک کنترهای Butten نوشته شده اند
برنامه از بالاترین خط شروع می شود یکی یکی خط ها را اجرا می کند و به سمت پایین می آید خط اول یک متغیر به نام A ایجاد می کند
Int A;
روی منوی TOOLS کلیک کنید و سپس روی منوی oPTIONS کلیک کنید حال روی منوی TXT EDITOR کلیک کنید
حال روی منوی All Languages کلیک کنید
حال روی گزینه Line Number کلیک کنید تا انتخاب شود

نوع Int

Int در سی شارپ یک کلمه کلیدی است که مخفف کلمه ی Interger به معنای عدد صحیه است و نوع مقداری که میخواهیم در این متغیر می خواهیم ذخیره کنیم را به ویژوال استادیو 2008 می گوید
همان طور که مشاهده می کنید ما در خطوط 22 (int b ; ) و بیست سه (int result AB ; ) متغیر B و result AB را تعریف کرده ایم مانند مثال زیر :

Int A B و Result AB;

Philex
09-10-2010, 06:57 PM
البته همه اینها می توان در یک خط نوشت مانند مثال زیر

Int a,b ,reult ab;

در خط 24 (a=5; ) و در خط 25 (b=9; ) ما عمل مقدار دهی را انجام داده ایم یعنی عدد 5 را در داخل متغیر A و عدد 9 را داخل متغیر B قرار داده ایم
و بعد در خط 26 متغیرهای A و B را جمع کرده ایم و مانند مقدار دهی که همیشه از راست به چپ انجام می شود آن را به متغیر reult ab نسبت دادیم و جمع آن 2 را داخل این متغیر ذخیره میکنیم

reult ab = a+b

Philex
10-18-2010, 05:30 PM
در این قسمت سرس کدهایی که در پست های قبل گفته شد گذاشته می شود

برنامه اول :





using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace _1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
MessageBox.Show("Hello User");
}

private void button2_Click(object sender, EventArgs e)
{
this.Close();
}
}
}








برنامه جمع 2 عدد با همدیگر از نوع اینتیجر





using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace _1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
int a;
int b;
int c;
a = 4;
b = 4;
c = a + b;
MessageBox.Show(
"Value : " + c,
"Variables");
}
}
}



این هم جمع 2 عدد از نوع double و float






using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace _1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
float a;
float b;
float c;
a = 4.44;
b = 4.4;
c = a + b;
MessageBox.Show(
"Value of float Number : " + c,
"Variables");
}
}
}












using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace _1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
double a;
double b;
double c;
a = 4.4;
b = 4.8;
c = a + b;
MessageBox.Show(
"Value of float Number : " + c,
"Variables");
}
}
}







using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace WindowsFormsApplication1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
int a;
a = 27;
a = a +1;
MessageBox.Show("value: " + a, "Value");
}
}
}








using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace WindowsFormsApplication1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
float a;
a = 27;
a = a +1;
MessageBox.Show("value: " + a, "Value");
}
}
}













using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace WindowsFormsApplication1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
double a;
a = 27;
a = a +1;
MessageBox.Show("value: " + a, "Value");
}
}
}

Philex
10-18-2010, 05:57 PM
برای توضیح نویسی در سی شارپ باید از




//






/*


*/





///


استفاده شود
در شماره 1 و 2 رنگ نوشته به رنگ سبز تبدیل شده
شماره 3 به رنگ خاکستری تبدیل می شود .

Philex
10-18-2010, 06:07 PM
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;

namespace WindowsFormsApplication1
{
public partial class Form1 : Form
{
public Form1()
{
InitializeComponent();
}

private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
{
int a;
a = 14;
a += 14;
MessageBox.Show("Value : " + a, "Value Add");
}
}
}



و برای استفاده از - و * و / باید این قسمت a += 14 ; تغیر پیدا کند

Philex
11-14-2010, 07:48 PM
برای بدست آوردن طول یک رشته از دستور زیر استفاده می کنیم





string Data;
Data = txtLength.Text;
MessageBox.Show(Data.Length + " Character");








توضیح :

تعریف کردیم Data ما متغیری از نوع استرینگ رو با نام
اطلاعات رو از کاربر گرفته و در خود ذخیره کرده txtLength توسط Data و این متغیر
است تعداد متغیر وارد شده توسط کاربر را شمرده و به نمایش در می آید MessageBox.Show که در Lengthو توسط دستور

Philex
11-14-2010, 07:49 PM
در کد زیر ما ابتدا جمله را توسط کاربر گرفته و سپس 3 کلمه اول آن را جدا کرده و به کاربر نمایش می دهیم
سپس 3 کلمه از قسمت دوم از جمله وارد شده را جدا کرده و نمایش می دهیم
و در آخر 3 کلمه باقی را گرفته و نمایش داده می شود







string Data;
Data = txtStr.Text;
MessageBox.Show(Data.Substring(0, 3));
MessageBox.Show(Data.Substring(3, 3));
MessageBox.Show(
Data.Substring(Data.Length - 3));

Philex
11-14-2010, 07:55 PM
string Data1;
string Data2;
Data1 = txtStr.Text;
Data2 = Data1.Replace(txtStr.Text, "Ashiyane Digital Security Team"+"<< Root Door>>");
MessageBox.Show(Data2);






کد بالا متغیر وارد شده توسط کاربر را گرفته و آن را با متن تعیین شده که
Ashiyane Digital Security Team << Root Door>>
باشد عوض می کند

Philex
11-14-2010, 08:01 PM
string a; a = textBox1.Text; MessageBox.Show(a.Length + " Character" + "\n" + a.Replace(textBox1.Text, "Ashiyane Digital Security Team >>Root Door << "),"Ashiyane !");



کد بالا ابتدا متغیری از نوع استرینگ رو از کاربر گرفته و تعداد کلمات آن را شرمرده و سپس با جمله داده شده توسط کاربر را با Ashiyane Digital Security Team >> Root Door << جايگزين* می كند

Philex
11-14-2010, 08:05 PM
string a;
a = textBox1.Text;
MessageBox.Show(a.Length + " Character" + "\n" + a.Replace(textBox1.Text, "Root Door")+a.Substring (0,3), "Русский");

Philex
11-14-2010, 08:10 PM
نکته بسیار مهم

در بسیاری از کد نویسی در سی شارپ نیازی نیست که حتما همه کد در زیر هم قرار بگیرد
از جمله کد هایی که تا کنون برای آموزش گذاشته شده است

نمونه ای از کد نویسی در یک خط







string
b; b = textBox1.Text; MessageBox.Show(b.Substring(0, 3));








تبدیل داده ها به یکدیگر








int a = 2; double b = 3.4;

a = (
int)b;

MessageBox.Show("value is: " +a);






در کد زیر ما می خواهیم 2 داده را با یک دیگر جمع ببندید و چون داده دوم ما دارای متغیر اعشاری است این امکان وجود ندارد برای حل این مشکل ما متغیر دوم مان را از متغیر دابل به متغیر اینیجر تبدیل می کنیم و اعداد اعشاری عدد خود به خود حذف خواهد شد





int a=8; double b=4.30; b += (double)a; MessageBox.Show("Value" + b);







تبدیل کردیم double مان را به متغیر Int در این کد ما این بار متغیر





نمایش تاریخ روز






DateTime a; a = DateTime.Now; MessageBox.Show("Time : "+a);

Philex
11-17-2010, 04:59 AM
استفاده از خاصیت DaTa TiMe



نشان دادن روز :







datatime root door;
root door = datatime.now;
messagebox.sho("Month : " + root door.day);







نشان دادن ماه :




datatime root door;
root door = datatime.now;
messagebox.sho("Month : " + root door.month);






نشان دادن سال :



datatime root door;
root door = datatime.now;
messagebox.sho("Month : " + root door.Year);






کد بالا به وسیله متغیر datatime و نسبت دادن آن به root door روز - ماه - سال را نشان می دهد

Philex
11-22-2010, 05:35 AM
SayHello();
}

private void SayHello()
**
MessageBox.Show("Hello, World!", "Three Butto

Philex
11-29-2010, 02:07 AM
private double CalculateAreaFromRadius(double radius)
**

double dblRadiusSquared;
double dblResult;


dblRadiusSquared = radius * radius;


dblResult = dblRadiusSquared * Math.PI;


return dblResult;
}